Με ανακοίνωση των τομεαρχών Εθνικής Άμυνας Θοδωρή Δρίτσα και Γιώργου Τσίπρα της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για το νομοσχέδιο για τη ​«Μέριμνα υπέρ του Προσωπικού» των Ενόπλων Δυνάμεων, η αξιωματική αντιπολίτευση τοποθετείται επισημαίνοντας ότι όλα τα φλέγοντα για τους στρατιωτικούς ζητήματα, μένουν χωρίς λύση.

Η δήλωση:
Το πολυδιαφημισμένο νομοσχέδιο για τη «Μέριμνα υπέρ του Προσωπικού» των Ενόπλων Δυνάμεων αφήνει σε εκκρεμότητα σχεδόν το σύνολο των φλεγόντων ζητημάτων, κάτι που αποδεικνύεται και από τις χιλιάδες αντιδράσεις των στελεχών. Την ίδια στιγμή επιχειρεί αποσπασματικά να επιλύσει δευτερεύοντα ζητήματα δημιουργώντας νέα προβλήματα.

1. Η κυβέρνηση παρά τις υποσχέσεις, προεκλογικά και μετεκλογικά, δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων τρεισήμισι χρόνια τώρα.

2. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε πολύ δυσκολότερες οικονομικά συνθήκες ήταν η πρώτη κυβέρνηση στα μνημονιακά χρόνια που έφερε ευνοϊκές ρυθμίσεις για θέματα μέριμνας των στρατιωτικών με τους νόμους 4361/16, 4407/16, 4494/17 και 4609/19. Επίσης, με το ν. 4472/17 θέσπισε νέο μισθολόγιο κατοχυρώνοντας τα κεκτημένα των στρατιωτικών, παρά τις μνημονιακές πιέσεις.
3. Είναι τόσο το ενδιαφέρον της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το έμψυχο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων, που φρόντισε σταδιακά ακόμη και να παγώσει, ή και να ακυρώσει ορισμένες από αυτές τις ευνοϊκές ρυθμίσεις. Μία από αυτές και η πρόσθετη ασφαλιστική 5ετία για όλα τα στελέχη που καταργήθηκε με νόμο Χατζηδάκη.

4. Στο παρόν νομοσχέδιο δεν προβλέπεται ούτε ένα ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ πρόκειται για νομοσχέδιο Μέριμνα υπέρ του Προσωπικού: παγκόσμια πρωτοτυπία.
5. Σε μια περίοδο που η κυβέρνηση συμβασιοποιεί εξοπλισμούς 14 δις ευρώ, δεν προβλέπει στις μεγάλες συμβάσεις ούτε βίδα για την ελληνική αμυντική βιομηχανία, και την ίδια στιγμή δεν προβλέπει ούτε ένα ευρώ για τους στρατιωτικούς. Άλλη μια παγκόσμια πρωτοτυπία.

6. Οι στρατιωτικοί υπήρξαν αυτοί που κατεξοχήν υπέστησαν μεγάλες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις στα πρώτα μνημόνια. Ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που επέστρεψε εφάπαξ των 50% των περικοπών που αντισυνταγματικά παρακράτησε η κυβέρνηση Σαμαρά το 2014, αναγνωρίζοντας το έργο και την προσφορά τους. Ενώ όλοι συνομολογούν στα λόγια ότι το έμψυχο δυναμικό αποτελεί το μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή ισχύος, η αδιαφορία της κυβέρνησης στην πράξη για το προσωπικό είναι προκλητική και άδικη.

Η συνεχιζόμενη κοροϊδία για τις νυχτερινές αποζημιώσεις και τις υπερωρίες και πιο πρόσφατα ο αποκλεισμός των Ενόπλων Δυνάμεων από το έκτακτο οικονομικό βοήθημα που δόθηκε στα Σώματα Ασφαλείας, είναι μόνο τα τελευταία επεισόδια αυτής της αδιαφορίας. Έξι χρόνια περίμενε το προσωπικό των ΕΔ για την ΚΥΑ της αποζημίωσης νυκτερινής εργασίας και ήρθε μια απόφαση έκτρωμα που δεν αναγνωρίσει αναδρομικότητα και περικόπτει ώρες εργασίας και δικαιούχους από την αποζημίωση.
7. Οι θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου είναι ελάχιστες και δευτερεύουσας σημασίας. Συνολικά είναι ένα κακό, πρόχειρο νομοσχέδιο με πολύ σημαντικότερες αρνητικές διατάξεις που

α. επιβαρύνουν αντί να ελαφρύνουν εν ενεργεία και αποστράτους στρατιωτικούς σε πολλά επίπεδα,

β. επιχειρούν να δημιουργήσουν στα Μετοχικά Ταμεία συνθήκες που μπορούν να ερμηνευθούν μόνο ως προσπάθεια μελλοντικού ελέγχου των οικονομικών τους, με όσα αυτό συνεπάγεται, ενώ δεν προηγήθηκε μελέτη βιωσιμότητας

γ. επιβαρύνουν τους στρατιωτικούς Στρατού Ξηράς και Αεροπορίας με επιπλέον κράτηση 1% υπέρ ΝΙΜΤΣ, πλέον της εισφοράς 3% επί των μερισμάτων τους, και πλέον της υπάρχουσας εισφοράς του 6% στον ΕΟΠΥΥ, όπως ισχύει στο σύνολο του δημοσίου τομέα, ρύθμιση άδικη και προφανέστατα αντισυνταγματική, που ελπίζουμε να αφαιρεθεί,

δ. Καταργούν πολύ σοβαρές ρυθμίσεις του νόμου 4609/2019 του ΣΥΡΙΖΑ όπως το άρθρο 2, επαναφέροντας καταργημένη αναχρονιστική διάταξη του 1973 που «τιμωρεί» όσα Στελέχη εμφανίσουν κάποιο ανίατο νόσημα (αυτεπάγγελτη αποστρατεία), καθώς και το άρθρο 15 που αφορούσε τη λειτουργία των Γραφείων Νομικής Προστασίας Στελεχών που είχαν θεσπιστεί για να βοηθούν τα στελέχη έναντι της διοικητικής αυθαιρεσίας.

ε. Μειώνουν το κατώτατο όριο του ετήσιου ανταλλάγματος για την ακίνητη περιουσία από 5% σε 3% σε μια περίοδο υποτιθέμενης «ανάπτυξης της οικονομίας», ενώ έπρεπε η περιουσία να αποτελέσει σοβαρή πηγή αξιοποίησης για ενίσχυση του στεγαστικού ζητήματος των στρατιωτικών, και άλλα πολλά.

8. Σημαντικότερα ακόμη είναι όσα δεν προβλέπει το νομοσχέδιο. Ενδεικτικά:

α. Δεν υπάρχει μέριμνα για την πρόωρη αποστρατεία των ΕΠΟΠ, στην ηλικία των 50 ετών που θα βρεθούν κυριολεκτικά στο δρόμο και χωρίς σύνταξη. Είναι δικαιολογία ότι η επίλυση του ζητήματος θα απαιτούσε μελέτη βιωσιμότητας. Το θέμα είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΥΠΕΘΑ και απαιτεί παρέμβαση στο ΝΔ 445/74. Μπορεί να υπάρξει άμεση απόφαση ώστε να μην απολυθούν όσοι προβλέπεται για το 2023 και στο μεταξύ να υπάρξει μελέτη και σύμπραξη με το ΥΠΟΙΚ αν αυτό απαιτηθεί. Βούληση δεν υπάρχει, όχι μελέτη.

β. Εκκρεμεί η μισθολογική αποκατάσταση προαχθέντων πριν τρία χρόνια ΕΜΘ στο βαθμό του Ανθυπολοχαγού, που επίσης ήταν ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ. Τα εν λόγω στελέχη πληρώνονται ακόμα ως Ανθυπασπιστές και η αδιαφορία της κυβέρνησης δεν τους κατοχυρώνει καν το δικαίωμα δικαστικής διεκδίκησης για τα δεδουλευμένα τους.

γ. Συνεχίζεται η αδικία της μισθολογικής κατάταξης των σπουδαστών στρατιωτικών σχολών ΕΔ, σε σχέση με τους σπουδαστές των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας

δ. Δεν προβλέπεται τίποτα για τους στρατευσίμους που στην πλειοψηφία τους, και όσοι προέρχονται από χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, λαμβάνουν κυριολεκτικά ψίχουλα.

ε. Παρατείνεται η αδικία του επιδόματος τοκετού για βαθμούς χαμηλότερους του Ανθυπολοχαγού

στ. Δεν προβλέπεται τίποτα για το οξυμένο στεγαστικό πρόβλημα των στρατιωτικών στις ακριτικές περιοχές και δεν επιλύεται το επίσης οξυμένο πρόβλημα πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

9. Αγνοείται το επίσης πολυδιαφημισμένο ενιαίο μισθολόγιο για την κάλυψη των αδικιών στα στελέχη των ΕΔ, αναφορικά με τις οικονομικές απολαβές τους. Είναι δυνατόν να φέρει καλύτερο μισθολόγιο από το υπάρχον μια κυβέρνηση που δεν αναγνωρίζει αναδρομικότητα στις οφειλές της (βλ. αναδρομικά, νυκτερινά), που περικόπτει κάθε πιθανή απολαβή (βλ. νυκτερινά, ΒΟΕΑ κλπ), που δεν αποζημιώνει στελέχη με διάφορες δικαιολογίες (βλ. Ανθυπολοχαγούς ΕΜΘ, ΟΒΑ κλπ), που δίνει παροχές και ταυτόχρονα τις παίρνει με αντίμετρα (βλ. συντάξεις), που απολύει Αξιωματικούς ΕΟΘ με τη δικαιολογία ότι θέλει να προσλάβει νέους ΕΠΟΠ, που θέτει αντισυνταγματικά σε αναστολή προσωπικό των νοσοκομείων, που δεν έχει ανακοινώσει καν ποια προβλήματα έχει εντοπίσει στο τρέχον μισθολόγιο;

10. Είναι αναγκαία μια συνολική μεταρρύθμιση στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, με το διαχωρισμό μισθολογίου-βαθμολογίου, την υπέρβαση ενός πολυδαίδαλου, κατακερματισμένου, πελατειακού και τελικά αντι-παραγωγικού συστήματος που διαμορφώθηκε σε δεκαετίες και δεν υπάρχει πουθενά στον ανεπτυγμένο κόσμο. Είναι επίσης αναγκαία η θεσμοθέτηση ενός αξιοκρατικού, εφαρμόσιμου και αδιάβλητου συστήματος μεταθέσεων και προαγωγών, άμεσα προσβάσιμου και ελέγξιμου από τα ίδια τα στελέχη, ώστε όλοι να αποκτήσουν την αίσθηση πως λειτουργούν σε ένα δίκαιο, ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, όπου απερίσπαστοι θα αναπτύξουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε ο νόμος 4472/17, όπου ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε ένα επιδοματικής φύσης μισθολόγιο, με «εικονικές» αποζημιώσεις και πέτυχε να ενσωματώσει τα πάντα στο βασικό μισθό παρά τις μνημονιακές πιέσεις, διατηρώντας και επιδόματα, αλλά και θεσπίζοντας για πρώτη φορά στα χρονικά αποζημίωση για τη νυκτερινή εργασία. Προτίθεται ο κ. Υπουργός να προχωρήσει προς την ίδια κατεύθυνση;.

11. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δεσμεύεται πως θα κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση στην προοδευτική κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές. Και θα είναι θετικός προς οποιαδήποτε σχετική πρωτοβουλία και της παρούσας κυβέρνησης, αν και το παρόν νομοσχέδιο δεν αφήνει περιθώρια για αυταπάτες.
militaire.gr